Skip to main content

Vânzările, o provocare pentru toți

Vânzările .... aproape am ajuns sa uram acest cuvânt! Cred ca ceea ce era intr-o vreme un lucru atât de firesc și normal a devenit un fel de chin pentru majoritatea, fie ca suntem clienți, fie ca suntem vânzători.  Unde s-a pierdut  acea bucurie in a încheia un proces in care ambele părți implicate erau mulțumite și fericite și de unde a apărut acest film de groaza care stârnește reacții de respingere automata fără ca el încă sa fi rulat măcar o secunda ?
Îmi aduc aminte ca la primele ședințe de vânzări ni se spunea ca nu suntem "vânzători" atunci când clientul vine "de buna voie și nesilit de nimeni. ":)
Totusi, acum, după ani întregi de vânzări, după zeci de cursuri și training-uri și după ce o viața m-am regăsit in postura de cumpărător, mi-am dat seama ca da, despre asta este vorba ACUM in procesul de vânzare : sa fii atat de bun încât clientul sa te aleagă pe tine dintre toți cei ca și tine.
Nu înțeleg nici acum campaniile agresive in care diverși angajați mai mult sau mai puțin entuziasmați suna un potențial client pentru a citi in telefon pentru câteva minute un  script impersonal conceput de cineva care,de cele mai multe ori,  nu a vândut nimic niciodată unui client, sau mai rău, a vândut in urma cu x ani când piața și clienții erau cu totul alții....Atentie - am spus de cele mai multe ori..:), exista și excepții !
Și nu înțeleg pentru ca, aceste campanii, de regula, sunt atât de impersonale încât aproape ne jignesc. Spre exemplu: sunt abonata unei companii de telefonie mobila. Niciodată nu am primit vreun telefon in care sa îmi transmită cineva ceva drăguț și necondiționat gen : la mulți ani, o primăvara frumoasa, o zi buna, Crăciun Fricit ! ETC.  Ma refer la acele apeluri dezinteresate in care sa simți ca tu, ca și persoana, ca și client, chiar contezi pentru cineva.
In schimb primesc un telefon care începe așa :
- Va mulțumim pentru ca sunteți clientul nostru ! -pana aici perfect !!!! Cu aceasta ocazie va oferim tv prin cablu 6 luni gratuite ...bleahhhh
Ce poate fi mai impersonal de atât ? Si ce poate fi mai lipsit de politețe decât tonul operatoarei care se schimba brusc in momentul in care primește un refuz ?
Cum au ajuns marile companii sa nu mai vadă esența vânzării și anume, acel proces in care se presupune sa existe in primul rând cerere și oferta ? Cum a ajuns piața la nivelul in care nu mai contează clientul ci contează vânzarea ?
Regula e aparent simpla : ceea ce ofer eu este un produs/ serviciu bun pentru clientul meu? Atunci cu siguranța acel client ma va alege pe mine.
Ce ma face mai bun ?
 Îmi primul rând răbdarea și interesul pentru ceea ce vrea clientul sa cumpere, nu pentru ceea ce vreau eu sa vând.
In al doilea rând angajații ! Da, încă mai cred ca ei sunt imaginea companiei ....
Cum ar suna dacă in loc sa avem angajați care turuie avantajele unui produs x aceștia ar încerca măcar o secunda sa întrebe clientul  ce caută el la un produs de genul x??
Cât de simplu este sa ii spunem clientului ca momentan nu avem nimic care sa corespundă cu ceea ce își dorește ? Cred ca este cel mai greu și dureros lucru sa lași un client sa plece, dar nu e mai corect sa fii onest ?
Cum ar fi ca înainte sa angajam un om pe o funcție de vânzare i-am da un test de sinceritate?  Vânzările nu înseamnă doar target atins, disperare și presiuni.
O vânzare înseamnă o relație, una de încredere și se spune ca nu poți sa păcălești pe cineva decât o data ...:)
Este de datoria noastră sa avem clienți multumiți.
Dar sa nu uitam ca in acest proces mulțumit inseamna ca acel client sa facă o alegere persoanala după ce a văzut și a înțeles toate aspectele acelui produs. Alegerile personale responsabilizează oamenii! Alegerile personale sunt cele care ne cresc din toate punctele de vedere și nu pot fi reproșate.
In concluzie, părerea mea este ca, o vânzare reprezintă o relație e încredere, in care "vânzătorul " este acea persoana care are datoria sa fie informata atât de bine asupra tuturor produselor/ serviciilor companiei pe care o reprezintă, încât la finalul unei discuții in care clientul spune ce și-ar dori,  sa fie capabila sa prezinte soluția /produsul care corespunde așteptărilor și nevoilor lui.


Comments

Popular posts from this blog

"Daca vrei sa ai o viata fericita leag-o de un scop, nu de oameni sau de lucruri" - A. Einsein

Se spune ca experienta si cunoasterea vin la pachet impreuna cu varsta. Cred ca afirmatia aceasta functioneaza doar pentru un segment foarte ingust, pentru ca observ relativ des persoane care insista in aceleasi actiuni sperand sa obtina rezultate diferite, Daca am reusit sa obtinem un set de concluzii de la viata, de ce insistam sa facem lucrurile in acelasi mod? Ce anume ne tine ancorati cu atata putere intr-un sistem in care stim ca nu mai avem nimic de descoperit si totusi, continuam zi de zi de zi sa ne aruncam in el cu speranta ca ceva se va schimba? Cum ne "motivam" asteptand mereu sa vina cineva si sa schimbe ceva pentru fericirea noastra, atunci cand de fapt, totul depinde doar de noi? Cum reusim sa alegem de fiecare data acelasi "confort" de a merge pe o cale proasta dar batatorita in loc sa incercam drumuri noi? Mi-am amintit astazi ca, atunci cand eram mica si mergeam in concedii impreuna cu parintii, aveam intodeauna la noi o harta imensa a Roma...

"Valoarea unui om rezidă în ce dă el, nu în ceea ce este capabil să primească.” — Albert Einstein

Daca pornim de la ideea unei definitii a cuvantului valoare, o gasim in dictionar sub mai multe intelesuri. Am sa ma opresc totusi la doua dintre ele : in prima definitie valoarea apare  ca fiind  insușire   a   unor   lucruri ,   fapte ,   idei ,   fenomene   de   a   corespunde   necesităților   sociale   și   idealurilor generate   de   acestea . Un alt inteles ar fi putere .  Gravitand in jurul acestor doua descrieri ne putem da seama ca tot ceea ce se leaga de cuvantul valoare are o conotatie de forta si de superlativ, ceva ce innobileaza. Daca vrem  insa sa mergem mai departe de o definitie acceptata universal si sa incercam sa avem propria viziune si sa definim noi insine ce inseamna a avea valoare vom constata ca, de fiecare data, vom obtine un al punct de vedere : pentru unii dintre noi valoarea se traduce in bunuri materiale, pentru altii in stiinta, pentru altii in iubire,...

Sistemul de crezuri - " Credința e mai mult decât gândul ca ceva e adevărat. Credinta e gândul ca ceva e atât de adevărat încât noi acționăm in virtutea acelui lucru." W.T. Purkiser

                                            “Cu cat vad mai clar, cu atat simt ca o sa reusesc sa fac acest lucru”. Acesta este un model prin care putini dintre noi ne vorbim in anumite circumstante ale vietii. Dialogul interior si mai ales cel cu conotatii negative este prezent in viata noastra tot mai mult. Daca ar fi sa vorbesc despre mine si despre experientele din viata mea as putea sa spun ca a crede cu adevarat este calea care face imposibilul sa devina posibil si ca sunt una dintre acele persoane care foloseste cu regularitate afirmatia de mai sus.  Intr-o perioada a vietii mele in care nu stiam nimic despre coaching am numit-o optimism. Acum, cunoscand sistemul de crezuri, sunt tot mai constienta de ce am ajuns astazi in acest punct, de ce unii reusesc mai mult si altii mai putin. A avea un sistem de crezuri este ca si cum ai incepe sa iti desenezi in ...